Norges fattiga lunch


I Norge är det väldigt märkligt att ha med sig MAT till lunch. Här spisar man skiiiiiver, det vill säga mackor. Vitt bröd. Väldigt mättande...

När jag kommer med mina matlådor under lunchrasten så möts jag av skepsis.
- Men varför har du med dig MIDDAG? frågar de misstänksamt.

Efter ett tag vänjer de sig vid min mat och börjar nyfiket glo i min låda istället. Sedan sitter de och tuggar på sina torra brödbitar och studerar hungrigt varenda rörelse jag gör. Jag har till och med lyckats omvända en kollega. Han är helt frälst och pladdrar ivrigt på om fördelarna med MIDDAG till LUNCH för alla som vill lyssna.

Fast det är en på jobbet som är lite spydig också. En gång hade jag med mig ett helt lass med mat och hon ba:
- Vad kommer härnäst? Ska du ha med dig bordsduk, silverbestick och stearinljus!??? Svenskar alltså!

Då suckade jag av välbehag genom hela måltiden och gjorde extra mycket "MMMMMMMM"-ljud. Bara för att.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0