Mina somrar hos Mormor


Många av mina finaste barndomsminnen kommer från alla somrar uppe i Norrland med släkten och familjen. Dessa värdefulla fragment och hågkomster är i tryggt förvar i min minnesbank och jag brukar plocka fram dom när jag känner min nere. Här är några:


- När jag var jätteliten och det var släktträff i ett gigantiskt partytält i Mormors trädgård. Låten "Lemon tree" med Fools Garden spelades hela tiden. Massa glada norrlänningar, skratt, mygg och sommarkänslor. Och jag kände mig så himla speciell eftersom min (äldre och häftiga) kusin och hennes kompisar tyckte att jag var jättefestlig och hade mig som någon slags maskot, så dom busade med mig hela kvällen (attentionseeker). 

- När min kusin Anna och jag som vanligt gick ut till bryggan för att fiska och vi hittade massa döda fiskar i vattenbrynet. Hon och jag valde ut den största gäddan och jag tryckte in fingrarna i ögonen på den för att få ett fast grepp (precis som morbror Ducke hade lärt mig) och så gick vi upp till Mormor och låtsades att vi hade fångat gäddan helt själva. Vi var så omåttligt stolta över vår "lyckade" bluff att vi inte såg hur alla skeptiskt och äcklade stirrade på den typ förgiftade fisken som luktade skit och var övertäckt av flugor. 

- När alla kusiner lekte i boden och klädde ut oss i Mormors gamla kläder från 60-talet.

- Alla mysiga grillkvällar i solnedgången i Mormors trädgård.

- När alla kusiner var nere vid bryggan en kväll och "råkade" bada med kläderna på. Pappa fick springa och hämta oss. Mamma var vansinnig och vi var leriga och lyckliga. 

- När jag och Anna var besatta i Sommarlovsmorgons tecknade "De vilda djurens flykt" och lekte rävar. Anna och jag var den röda, goda rävstammen (jag var alltid killräven för jag var hemligt förälskad i honom) medan Tove och Lisa fick vara den onda, blåa rävstammen. Ständiga gräsfläckar på knäna.

- Badminton på gårdsplanen.

- När vi gick till kiosken och handlade godis.

- Gosa med Evas och Duckes hundar (och hade man tur så hade någon av hundarna precis fått ungar). Jag har nog aldrig varit så genuint lycklig som när jag fick passa hunden Greta över natten och hon somnade i min säng hos Mormor.

- Smultronsaft och bullar som värmdes i solen.

- Lösa "Femmans" korsord i Allers.

- När vi gick ut på ängen och plockade flera hinkar med blommar, lade ut en matta på vägen och satt där och sålde blommor till förbipasserande. 






Kommentarer
Postat av: Johan

Varför nostalgin? Har du börjat köpa hårda karameller också? :)

2012-02-18 @ 18:48:31
Postat av: Siran

Hehe, jag vet inte... Blev lite sentimental där på kvällskvisten

2012-02-18 @ 21:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0