Fint


Apropå kärlek, världens bästa inlägg här:

"Var jag än vänder mig ser jag bara kärlek.

När en självmordsbombare sprängde sig mitt under julruschen i Sverige i vintras så rusade de runtomkring genast till hans undsättning. Hans sista stund i livet måste ha varit så förvirrande och konstig, han misslyckades med att döda en endaste en utom sig själv, och hans tänkta offer gjorde sedan allt vad de kunde för att rädda honom också. De lät sig inte regeras av skräck och hat. Detsamma gäller Norge de här dagarna. Jag har hört så många berättelser om ungdomar som hjälpt varandra, som med fara för sina egna liv räddat skadade undan skytten, om människor som farit över till ön i båt och hämtat så många de kunnat, om folk som väntat på fastlandet och forslat de nödställda till ett närliggande hotell. Jag har hört om hur sjukhusen i Oslo desperat gick ut och efterlyste mer blod och om hur det bara tog ett par timmar innan lagren var så fyllda att de inte kunde ta emot fler donationer. Den svenska vänsterpartisten Ali Esbati vittnade om hur en flicka som skjutits i kinden försökte ingjuta mod i dem som tog hand om henne: ”Om jag dör nu så kom ihåg att ni är fantastiska”. Fatta kärleken!


”Vårt svar är mer demokrati, mer öppenhet och mer humanitet”, sade Jens Stoltenberg med darrande stämma under gårdagens presskonferens. Det är precis så det är. Och det är precis därför terroristerna aldrig kommer att kunna vinna. Vi har valt en annan väg än de."


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0